Dokumenty transportowe i handlowe – CMR, BL, SMGS, AWB

Historia pewnego ładunku

Dlaczego dokumenty są takie ważne? Odzwierciedlają one stan faktyczny przesyłki i transakcji oraz potwierdzają dokonanie pewnych czynności.

Osoba wystawiająca lub potwierdzająca dokument ręczy, że przedstawione w nim informację są prawdziwe.

Błędy w dokumentacji mogą mieć niemałe konsekwencje. Przytoczę tu przykład listu przewozowego CMR błędnie wystawionego przez kierowcę, który jechał z Rotterdamu do Warszawy. Jako odbiorcę wpisał on nabywcę towaru, którym była firma z Budapesztu. Spedytor poinformował go, że jedziemy do magazynu pod Warszawa. Kierowca zjechał na bazę w Łodzi i pojechał na pauze do domu po czym się rozchorował. Po weekendzie do auta wsiadał inny kierowca, który zgodnie z CMR pojechał do Budapesztu, gdzie towaru nie przyjęto. Powstały dodatkowe koszty, za które oczywiście odpowiada… nadawca, gdyż wbrew popularnej praktyce to on powinien sporządzić list przewozowy i on jest odpowiedzialny za poprawność danych w nim zawartych.

Dokumenty handlowe

Wracając na właściwy tor. Podstawowy dokumentem handlowym jest faktura, Invoice. Potwierdza ona transakcje. 

Dla nabywcy znaczenie ma czy cena i ilość towaru sa zgodne są z umową. Jednak z punktu widzenia transportu trzeba zwrócić też uwagę na rodzaj towaru oraz warunki dostawy. Więcej o warunkach dostawy przeczytasz tutaj. Na fakturze mogą też pojawić się zapiski o zastosowaniu preferencji celnych.

Dokumentem towarzyszącym fakturze jest Lista Załadunkowa, Packing List. Jest to spis wszystkich towarów podlegających wymianie, ich waga netto/brutto, objętość, ilość opakowań oraz w jaki sposób zostały zapakowane.

List przewozowy

W przypadku załadowania towaru na środek transportu powstaje przesyłka a z nią list przewozowy. Najważniejszy dokument z punktu widzenia transportu. Nie zawsze jest on spójny z Faktura i Packing List, gdyż na przesyłkę może się składać towar z kilku faktur lub towar z jednej faktury może być w kilku przesyłkach. Listy przewozowe mają różne nazwy w zależności od środka transportu. 

Wyróżniamy mi.

CMR – w drogowym transporcie międzynarodowym

BL (Bill of Ladnig, pol. Konosament) – w transporcie morskim

SMGS – w transporcie kolejowym

AWB (Airway Bill) – w transporcie lotniczym

Niezależnie od nazewnictwa dokumenty te stanowią spis inwentarza przesyłki i powinny odzwierciedlać umowę przewozu. Są one również potwierdzeniem nadania, przyjęcia oraz dostawy towaru. Bez potwierdzonego dokumentu CMR nie możemy zastosować zerowej stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towaru (WDT). Dlatego, księgowe tak gonią o nie spedytorów.

Co powinien zawierać list przewozowy?

Miejsce i data przyjęcia towaru do przewozu oraz przewidziane miejsce jego wydania.

Miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwa (nazwisko) i adres odbiorcy.

Powszechnie używane określenie rodzaju towaru oraz sposób opakowania, a dla towarów niebezpiecznych ich ogólnie uznane określenie.

Dane dotyczące przewożonego towaru – cena jednostkowa, ilość towaru, masa, cechy i numery.

Numer referencyjny odbiorcy i dostawcy (np. numer zamówienia).

Koszty związane z przewozem.

Instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych i innych.

Inne wskazania i oświadczenia, wymagane albo dopuszczone zgodnie z przepisami ze względu na warunki danej umowy lub sposób rozliczeń.

Zapisz się do poniższego newslettera, żeby nie przegapić kolejnych filmów!