Transport drogowy

Ponad trzy czwarte wszystkich transportów w wymianie handlowej pomiędzy krajami Unii Europejskiej odbywa się na drogach. Nic dziwnego, bo transport drogowy jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli odległość do pokonania nie jest duża.

Zarówno, w innych gałęziach transportu, tak zwane „first i last mile”, również realizowane są transportem drogowym. Przecież towar trzeba jakoś dostarczyć i odebrać z portu czy lotniska.

Co trzeba wziąć pod uwagę przy organizacji transportu drogowego?

Najważniejszym etapem przy organizacji transportu jest planowanie. Na początku musimy określić cechy towaru i jego opakowania:

Charakterystyka towaru i opakowania

Czy towar jest podatny na zmiany temperatury? Jeżeli tak, to musimy się ograniczyć do chłodni (aut z agregatem chłodniczym).

Czy towar podlega przepisom o przewozie ADR? W tym przypadku konieczne jest zastosowanie specjalnych warunków przewozu, o których opowiem w innym odcinku.

Czy towar podlega zgłoszeniu SENT?

Zgłoszenia SENT można dokonać poprzez elektroniczną platformę PUESC i dotyczą one głównie paliw silnikowych i opałowych, olejów smarowych, alkoholu i tytoniu.

Pamiętaj też, że odpowiedzialność przewoźnika jest prawnie ograniczona do 8,33 SDR (specjalnych praw ciągnienia) na kg przesyłki. Aktualny kurs SDR możesz sprawdzić na stronie www.kurssdr.pl. Jeżeli wartość Twojego towaru jest wyższa to warto ubezpieczyć go dodatkowym ubezpieczeniem cargo na czas transportu.

Przejdźmy do opakowania towaru

Czy towar jest ładowany luzem, w workach, w kartonach, w drewnianych skrzyniach czy na paletach?

Jakie wymiary i jaką wagę mają opakowania zbiorcze? Czy można je piętrować (stawiać jedno na drugie)?

Od tego zależy ile aut i jakiego rodzaju tabor musimy zorganizować.

Jak dobrać odpowiedni środek transportu drogowego?

Polska jest jednym z europejskich liderów transportu drogowego, wciąż należy pamiętać, że każde dodatkowe wymaganie wpływa negatywnie na ilość dostępnych dla nas rozwiązań.

W zależności od wagi przesyłki od kilkuset kilogramów do około jednej tony możemy skorzystać z tzw. Busów (aut o dmc do 3,5t) i wymiarach nawet do 4,2×2,1×2,3m, ich ładowność to nie więcej niż 1200kg.

W przypadku ładunków większych możemy skorzystać z serwisu LTL, gdzie firma przewozowa kompletuje ładunki od kilku nadawców na jedno większe auto. Takie rozwiązanie może wpłynąć na terminowość.

Dlatego, czasami warto zdecydować się na tzw. Dedykowaną solówkę o długości od 6m do nawet 9m, szerokości 2,45m i wysokości 2,6m. Ładowności od 3 do 8t. W tej klasie aut różnorodność jest duża, więc warto potwierdzić z przewoźnikiem możliwości auta.

Standardowym rozwiązaniem są zestawy ciężarowe z naczepami o długości 13,6m i szerokości ok 2,48 (stałe zabudowy są kilka centymetrów wężsęższe), wysokość takich naczep to 2,60 do 3m (te najwyższe to tzw. Megi). Ich ładowność to od 20 do nawet 25t.

W przypadku jeszcze większych ładunków pozostaje nam organizacja przewozu ponadnormatywnego inaczej ponadgabarytowego. Będzie to tematem osobnego odcinka.

Jak wybrać odpowiednią trasę przejazdu?

Wyborem optymalnej trasy przejazdu najczęściej zajmie się przewoźnik. Koniecznie jednak trzeba sprawdzić czy bezpośredni dojazd do miejsca załadunku i rozładunku jest możliwy dla wybranego środka transportu – Czy w pobliżu zakładów nie ma zakazów tonażowych lub wysokościowych. Warto też sprawdzić czy na drodze przejazdu są przeprawy promowe lub płatne tunele i mosty. Wpływają one na stawkę za transport oraz długość przejazdu (tzw. Tranist time).

Jak dopilnować załadunku i rozładunku towaru?

Kolejnym etapem jest przygotowanie operacji ładunkowych. Potwierdź ze swoim kontrahentem adresy pobrania i odbioru. Trzeba ustalić czy w obu miejscach możemy dokonać manipulacji od tyłu naczepy. W przeciwnym wypadku musimy zapewnić plandeke i zrezygnować z aut o stałej zabudowie. Warto też sprawdzić czy towar zmieści się przez tylne drzwi. Dodatkowo, upewnij się czy w obu miejscach dostępne będą odpowiednie urządzenia do przemieszczenia towaru. Wózek widłowy, paleciak a być może nawet dźwig. Sprawdź też czy operacje ładunkowe odbywają się przy rampie i jaka jest jej wysokość. Warto też zwrócić uwagę czy dysponujecie odpowiednim personelem, szczególnie jeżeli towar będzie przewożony luzem. 

W razie czego pamiętaj, że na rynku dostępne są też auta z windą, które bywają niezastąpione. Być może warto też skorzystać z transportu HDS.

Realizacja transportu drogowego

Ostatnim etapem transportu jest jego realizacja. Dla bezpieczeństwa towaru zawsze poproś przewoźnika o numery rejestracyjne auta zaplanowanego do przewozu. Przekaż je swojemu partnerowi biznesowemu i wspólnie potwierdźcie termin odbioru i dostawy. Warto też przekazać kierowcy dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za rozładunek.

Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie z przewoźnikiem ETA (szacowanego czasu przyjazdu), aby uniknąć niezapowiedzianych opóźnień.

Kiedy wszystko jest już ustalone przygotuj list przewozowy a w przypadku transportu międzynarodowego dokument CMR. No i w drogę!